Organisatie Slim, verstandig en handig met media is ontwikkeld door Digital Playground in samenwerking met zes Rotterdamse praktijkscholen. Al het materiaal is gratis te gebruiken. Doe mee!

icon_kijkop

Aanleiding

Slim, Verstandig en Handig met Media is ontwikkeld door Digital Playground in samenwerking met zes Rotterdamse praktijkscholen. Leerlingen uit de onderbouw van het praktijkonderwijs werken in vier modules zelf aan een campagne rondom mediawijze onderwerpen. Op basis van hun eigen mediagedrag worden de leerlingen bewust gemaakt van hun houding ten opzichte van de media die zij gebruiken. Ook wordt de werking van verschillende media met de bijbehorende gevaren en kansen inzichtelijk gemaakt voor deze relatief kwetsbare groep jongeren. De leerlingen worden actieve producenten van media. De resultaten die al dan niet digitaal tot stand komen worden in het lokaal en de school tentoongesteld, letterlijk in het zicht en onder de aandacht van de (mede)leerlingen.

Het doel de leerlingen, op basis van onderwerpen die zij dagelijks tegenkomen, bewust te maken van hun mediagebruik. Ze hier bewuster en creatiever mee om te laten gaan om daarmee hun weerbaarheid en maatschappelijke kansen te vergroten. Dit alles op een manier die aansluit bij de doelgroep en de opzet van het praktijkonderwijs. Digital Playground gelooft in een positieve en creatieve benadering van leren over de media. Dit in combinatie met een praktische en actieve aanpak op basis van learning by doing. 

Slim, Verstandig en Handig met Media is mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage vanuit de Kijk op Media regeling van Fonds 21.


 

icon_dp

Digital Playground

Digital Playground is hét centrum voor praktische media-educatie. Sinds 1998 levert Digital Playground een bijdrage aan de mediawijsheid van duizenden jongeren in heel Nederland. Om kritisch met media om te gaan, moet je weten hoe media wordt gemaakt. Vanuit deze overtuiging stimuleert Digital Playground jongeren (12 t/m 19 jaar) bewust en creatief te zijn in hun mediagebruik. ‘Media moet je maken’ is ons motto. De Digital Playground website staat dan ook vol met film- foto, en animatiewerkstukken die jongeren zelf in één dagdeel hebben gemaakt.